Ring 112 i nödsituationer
Ring 112 i nödsituationer
När ska jag ta kontakt?
![](/images/kuvitus/Digifinland-kuume-yo.png)
Kontakta oss när
Du överväger att åka till jouren
Ring 116117 innan du uppsöker jouren. Under social- och hälsocentralens öppettider är din primära vårdplats din egen social- och hälsocentral.
Du behöver vårdanvisningar eller rådgivning
Vi ger dig vårdanvisningar och rådgivning om brådskande hälsoproblem när din egen social- och hälsocentral är stängd.
Du behöver tandvård utanför tjänstetid
Om du behöver brådskande tandvård utanför tjänstetid, ring 116117.
Kontakta oss inte när
Ditt ärende är icke-brådskande
I icke-brådskande ärenden får du hjälp av din hälsostation eller den poliklinik som behandlar dig. Icke-brådskande ärenden är bland annat hälsoproblem som kräver icke-brådskande vård, förfrågningar om laboratoriesvar, förnyade recept och långvariga hälsoproblem som inte har förvärrats.
Ditt ärende gäller förfrågan om anhöriga
Man kan fråga om patienter i jouren direkt från jouren.
Läs mer
Du får inte kontakt med ett annat verksamhetsställe inom hälso- och sjukvården
Om din situation inte kräver brådskande vård eller bedömning var god och vänta i lugn och ro på återuppringning eller på att verksamhetsstället öppnar
Du har redan fått anvisningar av vårdpersonal inom hälso- och sjukvården att uppsöka jouren
Om du har en jourremiss eller om du har fått anvisningar av annan vårdpersonal inom hälso- och sjukvården om att uppsöka jouren kan du uppsöka jouren direkt.
Hur tar jag kontakt?
![](/images/kuvitus/Digifinland-puhelin-B.png)
Ring 116117
Jourhjälpen 116117 hjälper vid brådskande hälsoproblem som inte är nödsituationer
Texttjänst för specialgrupper
Jourhjälpens texttjänst är endast avsedd för personer med hörsel- eller talskada. Texttjänsten öppnas i sidans nedre kant. Hela Finlands texttjänst produceras av samkommunen HUS. Se videon på teckenspråk om användning av texttjänsten (https://www.youtube.com/watch?v=_9gNYV71SpQ)
![](/images/kuvitus/Digifinland-puhelin-B.png)