Ring 112 i nödsituationer
Södra Savolax välfärdsområde
Ring 112 i nödsituationer
När ska jag ta kontakt?
Kontakta oss när
Du behöver brådskande vård
Ring 116117 när du behöver brådskande vård på grund av ett plötsligt hälsoproblem, telefonlinjen betjänar 24/7. Vi gör en bedömning av vårdbehovet och hur brådskande det är med vård. Vid behov hänvisar vi dig till jouren eller ger dig hemvårdsanvisningar för akuta hälsoproblem.
Kontakta oss inte när
Ditt ärende är icke-brådskande
I icke-brådskande ärenden får du hjälp av din hälsostation eller den poliklinik som behandlar dig. Icke-brådskande ärenden är bland annat hälsoproblem som kräver icke-brådskande vård, förfrågningar om laboratoriesvar, förnyade recept och långvariga hälsoproblem som inte har förvärrats.
Ditt ärende gäller förfrågan om anhöriga
Man kan fråga om patienter i jouren direkt från jouren.
Läs mer
Du får inte kontakt med ett annat verksamhetsställe inom hälso- och sjukvården
Om din situation inte kräver brådskande vård eller bedömning var god och vänta i lugn och ro på återuppringning eller på att verksamhetsstället öppnar.
Ditt ärende gäller problem med munhälsovården under tjänstetid
Kontakta tandvårdens tidsbokning under tjänstetid.
Läs mer
Du har redan fått anvisningar av vårdpersonal inom hälso- och sjukvården att uppsöka jouren
Om du har en jourremiss eller om du har fått anvisningar av annan vårdpersonal inom hälso- och sjukvården om att uppsöka jouren kan du uppsöka jouren direkt.
Hur tar jag kontakt?
Ring 116117
Jourhjälpen 116117 hjälper vid brådskande hälsoproblem som inte är nödsituationer
Texttjänst för specialgrupper
Jourhjälpens texttjänst är endast avsedd för personer med hörsel- eller talskada. Texttjänsten öppnas i sidans nedre kant. Hela Finlands texttjänst produceras av samkommunen HUS. Se videon på teckenspråk om användning av texttjänsten (https://www.youtube.com/watch?v=_9gNYV71SpQ)