Ring 112 i nödsituationer
Birkalands välfärdsområde
Ring 112 i nödsituationer
När ska jag ta kontakt?
Kontakta oss när
Du överväger att åka till jouren
Ring 116117 innan du uppsöker jouren. När din egen hälsostation är öppen är det din primära vårdplats.
Du behöver vårdanvisningar eller rådgivning
Vi ger dig vårdanvisningar och råd om brådskande hälsoproblem när din egen hälsostation är stängd.
Du behöver tandvård utanför tjänstetid
Om du behöver brådskande tandvård utanför tjänstetid, ring 116117.
Kontakta oss inte när
Ditt ärende är icke-brådskande
I icke-brådskande ärenden får du hjälp av din hälsostation eller den poliklinik som behandlar dig. Icke-brådskande ärenden är bland annat hälsoproblem som kräver icke-brådskande vård, förfrågningar om laboratoriesvar, förnyade recept och långvariga hälsoproblem som inte har förvärrats. Icke-brådskande hälsorådgivning får du på numret:
Ditt ärende gäller förfrågan om anhöriga
Kontakta växeln vid förfrågningar om anhöriga
Du får inte kontakt med ett annat verksamhetsställe inom hälso- och sjukvården
Om din situation inte kräver brådskande vård eller bedömning var god och vänta i lugn och ro på återuppringning eller på att verksamhetsstället öppnar
Du har redan fått anvisningar av vårdpersonal inom hälso- och sjukvården att uppsöka jouren
Om du har en jourremiss eller om du har fått anvisningar av annan vårdpersonal inom hälso- och sjukvården om att uppsöka jouren kan du uppsöka jouren direkt.
Hur tar jag kontakt?
Ring 116117
Jourhjälpen 116117 hjälper vid brådskande hälsoproblem som inte är nödsituationer
Texttjänst för specialgrupper
Jourhjälpens texttjänst är endast avsedd för personer med hörsel- eller talskada. Texttjänsten öppnas i sidans nedre kant. Hela Finlands texttjänst produceras av samkommunen HUS. Se videon på teckenspråk om användning av texttjänsten (https://www.youtube.com/watch?v=_9gNYV71SpQ)